Zdravé lískáče

Lískové ořechy jsou skvělé jen tak samotné i při pečení. Navíc jsou také výborným doplňkem stravy pro diabetiky a nadšence zdravého stravování. Svým složením lidskému zdraví velmi prospívají. Ovšem za předpokladu, že to s nimi nepřežeme. Protože i zde platí heslo, že všeho moc škodí.

lískové ořechy1

Ačkoli se jedná o zástupce zdravého stravování, nalezneme je také v mnoha nezdravých výrobcích. Jedním z nich je dětmi tolik oblíbená Nutella, ale upřímně – takto upravené ořechy nemají se zdravím životním stylem mnoho společného. Pokud vás honí mlsná, dopřejte si tyto skvělé plody radši jen tak samotné, prospějí vám mnohem více.

Lískové ořechy můžeme koupit v mnoha podobách. A to včetně obalu, čímž myslíme skořápku. Pokud ovšem nepatříte mezi trpělivé jedince s pevným stiskem, volte raději jejich vyloupanou podobu, protože skořápka je skutečně tvrdá – mnohonásobně tvrdší než u nás běžnějších vlašských ořechů. Pokud se tedy budeme bavit o formě bez skořápek, seženeme je v přírodní podobě se slupkou i bez, namáčené v čokoládové, jogurtové, karamelové a kdo ví jaké ještě polevě. Opět – nadšenci zdravého stravování od této podoby radši dají ruce pryč.

lískové ořechy

A čím jsou nám tolik prospěšné? Jmenujme třeba podporu správných mozkových funkcí, snižování rizika vzniku prostaty či zvyšování odolnosti vůči stresu. Lidová medicína jim přisuzuje značné účinky proti stařecké demenci, cukrovce druhého typu a podporu zraku.

Obsah jednotlivých složek je pro množství 10 gramů následující:

  • Energetická hodnota: 286,06 kJ / 68,36 kcal
  • Bílkoviny: 1,46 g
  • Sacharidy: 1,58 g
  • Tuky: 6,24 g
  • Vláknina: 0,87 g
  • Voda: 0,516 g
  • Vápník: 18,096 g

Ačkoli u nás byli lísky, tedy keře, na nichž tyto oříšky najdeme, v minulosti vcelku rozšířené, za domovinu se u nich uvádí kontinent Asie. Vědci tak usuzují zejména díky archeologických zkamenělinám z období pravěku. Na tomto kontinentu naštěstí nezůstali a pěkně se jim daří u nás.

9 měsíci ago